SPLIT  1998  ​Passage De Retz, Paris 

room-installation within Beaux Arts,

L'ART dans Le Monde, Tendances Critiques 98 

                                                                                                             Curators: Ulrich Loock, Jacqueline Klugman   

פילוג  פאסאג' דה רץ, פריס 

Room installation: hula-hoops, oil-tempera, chalks, and powder pigment on walls, wood panels, and floor. 

     

Story 2 in the installation: handwritten in oil-tempera and powder pigment on an oil-tempera colored concrete floor.

      

My love, No. But this is impossible. After I have told you my story?! But what are you talking about, what have you in mind when you say Either Society Or Love. I do not understand you, truly. Listen to what I must tell you now: It's about Raskolnikov. Did you know his name derives from Raskol? It means Split, yes dear, Split, a name possessing frightening religious associations, for back in 1666 there were the Raskolniks persecuted and slaughtered for cutting themselves off from the Orthodox Church by rejecting liturgical reforms. And as for Raskolnikov, love, he, yes, he cuts himself off not only from Society, and his own conscience, but also from Simple Russia. You know what I mean, that’s what Sonia means, her faith that is. Do you remember? Her terrible stepmother drove her to prostitution, but it was Sonia and nobody else who ultimately saved him: She, the whore, not his friend Razumikhin. He could not save him, even if his name derives from Razhum, which in your language means Reason. This is what I wanted to tell you. I am so very preoccupied with these ideas, and would not be, were our poor Romulka not rolling his eyes all day long, going up and down Tel-Aviv streets, shouting Raskol! Raskol! How to help him, my love? The poor Romulka. Now he wants back to Russia. But where to? I love you even if you do not write to me enough. Thank you for sending me so many Hula-Hoop. What to do with them? There is nothing to wait for, my love. Romulka is shouting all day long. Love, Suzanna.

הצבת חדר: הולה-הופס, טמפרה-שמן,גירים ופיגמנט באבקה על קירות, לוחות עץ ורצפה.

 

סיפור 2 בהצבה: כתב יד, טמפרה-שמן ופיגמנט באבקה על רצפת בטון צבועה בטמפרה –שמן.

 

אהובי לא, באמת זה בלתי אפשרי, איך זה, אחרי שסיפרתי לך את הסיפור שלי?! אבל על מה אתה מדבר, על מה אתה חושב כשאתה אומר או החברה, או האהבה, אני לא מבינה אותך, באמת שלא. תקשיב למה שיש לי לספר לך עכשיו: זה על רסקולניקוב. ידעת שהשם שלו בא מהמילה רסקול?  פירושה פילוג, כן יקירי, פילוג או פרישה, שם שיש לו קונוטציות דתיות זוועתיות כי ב-1666 רדפו את הרסקולניקים, הפורשים מן הכנסייה האורתודוקסית, על רקע התנגדותם לרפורמות בנוהלי הטקסים, וטבחו בהם טבח גדול. ובעניין רסקולניקוב, אהובי, טוב, הוא, הוא נטש לא רק את החברה, ואת מצפונו שלו, אלא גם את אמא רוסיה. אתה יודע למה אני מתכוונת, על זה מצביע השם סוניה, זאת אומרת, האמונה שלה. אתה זוכר? אמה החורגת, האיומה, דחפה אותה לזנות, אבל, בסופו של דבר, זוהי סוניה ולא אף אדם אחר, שמצילה אותו: היא, הזונה, ולא חבר שלו, רזומיכין. הוא לא היה יכול להציל אותו, אפילו אם שמו בא מהמילה רזום שפירושה תבונה. זה מה שרציתי לספר לך. זה תופס אותי חזק כל כך, ואולי זה לא היה, אבל רומולקה המסכן שלנו מגלגל את העיניים, וכל הימים מסתובב ברחובות תל-אביב וצורח רסקול !רסקול! איך לעזור לו, אהוב שלי? רומולקה המסכן. עכשיו הוא רוצה לחזור לרוסיה. אבל לאן? אני אוהבת אותך אפילו אם אתה לא כותב לי מספיק. תודה לך ששלחת לי כל כך הרבה הולה-הופ. מה לעשות אתם? אין למה לחכות, אהוב שלי. רומולקה צורח כל היום. באהבה, סוזנה.