top of page

 

 

2002 | השדרה המרכזית

עיר-גנים נורדאו, אלכסנדר ברוולד (1920)

 

 הצבת שלושה קירות בתערוכה "שיבת ציון: מעבר לעקרון המקום", זמן לאמנות, תל-אביב (אוצר: גדעון עפרת); רישום צלוף – אבקת פיגמנט, באמצעות אנך בנאים - ורישום בכיסוי עיניים בגיר-כיתה, על מצע צבע תעשייתי על קיר; וכן גיר-שמן על טמפרה-שמן על קיר; טקסט: כתב-יד בגיר-כיתה; מידות הקיר המרכזי: 2.85x12.2 מ', קירות צדדיים: 2.87x2.6 מ' כ"א; סויד לבן בתום התערוכה

אסיסטנט: ולרי בולוטין

צילום: דניאל באואר, מיכל שמיר, ולרי בולוטין

 

המנתחים נדהמו: שעון בגרונה של הפצועה

מיכל יעקובסון (22) נפצעה אנושות בפיגוע בירושלים. היא הועברה לניתוח סבוך בן 11 שעות, שבמהלכו התגלה בגרונה חלק מתכתי עגול ומוזר. מאוחר יותר שלפו הרופאים גם מחוגים ומנגנון שקרעו את עורקי הפצועה - והתעלומה התבררה: מדובר בשעון של אחד מנוסעי האוטובוס. מצבה הוגדר אמש קשה ויציב.

-

ידיעות אחרונות, 24.11.2002

 

תרשימי גיר: הגדלה חופשית של פרט מתוך מתווה היסטורית של עיר עתידית בשם נורדאו עיר-גנים, שהכין האדריכל אלכסנדר ברוולד והוגש למקס נורדאו ביום הולדתו השבעים שנחגג בתל-אביב, 1921. השדרה המרכזית משתמשת במתווה ההיסטורית כאילו היתה רישום הכנה לתכנון העיר תל-אביב, אידיאה שלא בשלה לכדי תוכנית אדריכלית ממשית. בכך מזייפת העבודה עובדה היסטורית: רעיון עיר-הגנים, בין אם באמצעות ברוולד או מתכננים אחרים, השפיע באופן ניכר על תכנונה של תל-אביב, כפי שניכר במתחם השמור של מעונות עובדים בצפון העיר, בקרבת שדרות נורדאו.

   בכניסה לפרטיה העמומים של השדרה המרכזית במתווה של ברוולד ובהגדלתם, נוטלת העבודה לעצמה חופש פרשני ואף חופש המצאה גמור. השדרה המרכזית מדומיינת-מחדש, רשומה על פני הקיר השחור שבע פעמים. הדימוי השמאלי צלוף בפרטנות כנגד הקיר באמצעות אנך-בנאים. השדרות הנוספות רשומות בכיסוי עיניים, בגיר-כיתה, כל גרסה בפעולה אחת רציפה. כל שדרה מסתיימת ברישום של שני מחוגים ומכניזם של שעון בגרונה של אשה. על הקיר הכחול גרסה מעובדת של קריקטורה אמריקנית מתקופת השפל הגדול (במקור: משפחתו הסובלת של מלח מובטל).

 

סיפור: מכתב בדוי, המערב חומרים היסטוריים עם תוספות פרי הדמיון.

 

סויד לבן בתום התערוכה

Boulevard Central | 2002 

Nordau Garden City | Alexander Baerwald 1920

 

Sniped drawing (mason plummet) and blindfold drawing, Acryl, oil-chalk, oil-tempera and powder pigments on 3 walls, text handwritten by class chalk | Long wall: 2.85  X  12.20 m.  Side walls: (2X) 2.85 X 2.60 m.

 

Time For Art, Israeli Art Center | Tel-Aviv, 13 December 2002 | Shivat-Zion, (The Return to Zion) Beyond the Principle of Place | Art director and Chief Curator: Dr. Gideon Friedlander-Ofrat | Sponsorship and production: Time For Art, Israeli Art Center, Tel-Aviv | Chairman: Ilana and Yoram Wechschlak, Administration: M. Egoz

 

Panorama - Daniel Bauer | Views and details – Daniel Bauer, Michal Shamir, Valery Bolotin                  

Assistant: Valery Bolotin

 

The surgeons were shocked: A watch in the throat of the injured woman. Michal Jacobson (22) was heavily injured in last bus blast in Jerusalem. During the 11 hours of the surgical procedure, a strange round metal object was found in her throat. The mystery was unfolded later on when the doctors extracted two pointers and the watch mechanism that tore the blood vessels of the injured woman. It appeared to be the watch of one of the passengers. Yesterday her condition was difficult but steady.

 

Yediot Acharonot  Sunday 24.11.2002  

 

Chalk drawings:  The chalk images are free blowups of a detail from a historical drawing made by the historical architect Baerwald. Baerwald's sketch describes an imaginary future city called Nordau Garden City. It was a gift given to Max Nordau, the Zionist thinker,  theoretician, and leader, on his 70's anniversary celebrated in Tel-Aviv, Palestine, in 1921. The Boulevard Central piece treats the historical drawing as a would be rough draft of Tel- Aviv, an idea never matured into a real architectonic plan. By this, it counterfeits a historical fact. However, the concept of Garden City, either through Baerwald and/or other planners, did heavily influence the planning of Tel-Aviv, as is evidently preserved in the

entire area of Meonot Ovdim Quarters, (The Workers Quarters) in north Tel-Aviv near Nordau Boulevard. Zooming into the central boulevard of Baerwals's sketch, the work takes complete freedom of interpretation, and the invention of all its obscurest and odd details. The re-imagined Central Boulevard is drawn over 7 times along the black wall. The left image is sniped painstakingly against the wall by a mason plummet The rest of the  Boulevards are done blindfold, each in one take, by regular class-chalk. Each Boulevard terminates with a drawing of two pointers, and a watch mechanism in a throat of a  woman. On the blue wall a manipulated version of an American caricature from the time of the great recession. The original image depicts the family of an unemployed sailor.   

 

Story: Class chalk handwritten block text | A fictitious letter. All relations between events and figures mentioned are made-up and claim no historical truth.

 

  White-washed when the show was closed. 

bottom of page