מחזור טירונים, 1991-1989

 

 מחזור טירונים נוצר ברובו בפרנקפורט בתקופת האינתיפאדה.

 

העבודות צוירו על פורמטים קלאסיים בטמפרה-שמן על בד ורואים בהן ציור של תצלומים, וציור של ציורים ו/או רישומים, על פני מצע שטוח, שדה-צבע משותף. המחזור עוסק בדחיקת אלימות, בהסטת המבט ממנו. הוא התפתח סביב שאלה של עומק שדה ואומדני חלל קונקרטי ומדומה כפי שזה בא לידי ביטוי במיקום של תמונות על פני המשטח וקביעת המרחקים הפיזיים ביניהן.

 

המפגש מוזר: פריטים מארכיון צבאי; תצלומי טירונים לפני חיולם, אוחזים בשלט עם מספר סידורי, או מספר זהות, בשני פרופילים ותמונת חזית, ופריטים מארכיון אמנותי; רפרודוקציות בעיקר של גראפיקה, לא במיוחד נודעת, מאת מייסטרים ידועים מאוד, מתקופות שונות: הכלב והאריה של רמברנדט, התהלוכה שלו, חלום השיטפון של דירר, מקטעים שונים מציורים של רובנס, ולסקז, ג'ריקו, רייפין, שלמר. החומר המצויר (בקני-מידה משתנים) נתון ביחידות מלבניות מוגדרות, בקומפוזיציות שטוחות, סדורות בדומה לארגון על דף אלבום. הסידור בתוך כל ציור, והחזרה עליו תוך הסטות קטנות מציור לציור במחזור כולו, בוחן אופני חבלה בעומק הציורי ביחס ל'עיוורון' (הבהייה החזיתית) של הטירונים, וביחס למבטו של צופה.

 

הטכניקה,טמפרה-שמן, מאפשרת פתיחה גדולה של תכונות הצבע; משקוּף, שטוּף ומדולל (כמו צבעי מים), עד לחומרי, נטול ברק, כבד, אטום ויבש. המצב המדולל מוענק במחזור ל'אמנות', ואילו האטום ל'טירונים'. אלה צוירו באמצעות מגב וסכין, כלומר בגרירה או בגירוד של חומר הצבע, ורק בשחור-לבן. פניהם כמו מודבקים למשטח המצויר תחתם. מינוני הלחות במנעד הטכני של הטמפרה-שמן משמשים כמסמן תמטי במחזור הטירונים. ניידות טקטילית זו מצטרפת אף היא לבחינת העומק הציורי.   

 

בין השנים 1514-1517 עבד הצייר השוואבי יורג ראט'גבר Jöerg Rathgeber על פרסקו גדול על קירות הרפקטוריום והמנזר של האחים הכרמליתים הקאתולי בפרנקפורט-מיין. מערך הציורים מתאר את זוועת המרטירדום של האחים הכרמליתים וכולל סצנות קשות של עינויים, הוצאות ברוטאליות להורג, בגרירת סוסים, בשרפה, בעריפה, בתליות ובצליבות ישרות והפוכות. האב הרוחני של מסדר האחים הכרמליתים הוא אליהו הנביא, שנחשב בעיניהם לנשגב ולמופתי מבין כל נביאי המקרא. פרקים מחייו, כמו למשל שחיטת כוהני הבעל על הר הכרמל, עלייתו במרכבה בסערה השמימה, ואירועים רבים אחרים כולל מבחר מן הסצנות היותר אלימות מחיי ישו, תיאורים קשים של ברית מילה ורצח התמימים, מצטרפים אל מרטירדום האחים, שזורים כולם זה בזה באחדות אסכטולוגית.

 

ראט'גבר היה פעיל במרד האיכרים הגדול של 1524, זה המתואר בסיפורו של קלייסט "מיכאל קולהאס". הוא היה כבר צייר בעל שם גדול כשערק מן האצולה וממשרתו כחבר מועצת העיר שטוטגארט, והצטרף אל האיכרים המורדים שבחרו בו לנשיאם (קנצלר). האצולה שחטה מאה אלף מתוך שלוש מאות אלף המורדים והמרד דוכא. ראט'גבר נאסר ונשפט על בגידה קפיטלית ובשנת 1526 הוצא להורג כמו בפרסקו שלו - ארבעה סוסים קרעו אותו לגזרים.

 

בין 1989 ל-1991 עבדתי על מחזור הטירונים, בפרנקפורט. המחזור יועד לתערוכת יחיד גדולה בקונסטפריין. בעקבות עיכוב בשיפוצי הבניין החליט האוצר, ד"ר פטר ואיירמאייר להעביר את התערוכה לחלל אלטרנטיבי, מודרני, לבן, משופץ, באחד מאגפי מנזר הכרמליתים. כאשר חלפנו שם על פני חזון אחרית הימים הקודר והעגום של ראט'גבר נעשה לפתע ברור לשננו שיש להציב את הטירונים למרגלותיו. מחזור הטירונים חולק צבעוניות דומה להפליא לפרסקו וחשבנו שלא יכול כלל להיות מקום ראוי יותר לציורים העוסקים במבט המוסב והדוחק אלימות. הציורים פוזרו בחלל כולו, מוגבהים על אדני רכבת ושעונים גב אל גב, כמערך אוהלים, וגם כדרך שבה פרשתי אותם לצוות בעת ביקורם בסטודיו.

 

אליהו, נביא-טרוריסט, הסופר קלייסט וגיבורו מיכאל קולהאס, צדיק-טרוריסט, וראט'גבר, צייר ענק שנקרע לגזרים על השתתפותו במרד הסוציליסטי הראשון בהיסטוריה המערבית: נביא, סופר וצייר אלה הם גיבורים גדולים של ילדותי. זימון מחזור ציורים שלי אל חלל הפרסקו של ראט'גבר היה אירוע בלתי צפוי ובעל ממד כמעט מיסטי עבורי.

מרטירדום האחים הכרמליתים וציורי הטירונים יצרו הצבה אחת .

הצבת הטירונים כללה חלל נוסף עבור סדרת ליטוגראפיות שנחרטו בעצם לוויתן על אבנים ישנות והודפסו  בבית הדפוס של המנזר בידי סטנלי קסבייר סטון, מדפיסו של אנדי וורהול.